Brza cesta

Aktualnosti

Autor: Ilko Ćimić

Datum: 1/2007

Broj komentara: 0

Zašto skupa i nefunkcionalna cesta umjesto jeftine i potrebne

Zupa dubrovacka

Brza cesta Osojnik-Debeli Brijeg, ustvari prometnica s dva kolovoza i četiri vozna traka (ukupne širine oko 20 metara), prema postojećem Županijskom prostornom planu prolazi kroz Župu dubrovačku i to njenim sjevernim dijelom. Riječ je trasi puta sa vrlo zahtjevnim terenom, koji je ujedno u zoni mnogih izvorišta pitke vode, a krajnje je upitna kako ekološka, a tako i ekonomska opravdanost širine i ranga ceste. Treba napomenuti i kako Brza cesta ima i svojih prednosti, od kojih je svakako najveća ona koja kaže kako bi se u budućnosti u znatnoj mjeri rasteretio promet Jadranskom cestom odnosno magistralni pravac D8 od Dubca do Plata. No, koje su sve potencijalne opasnosti Brze ceste i što ona u konačnici donosi, odnosno odnosi, mještanima Župe dubrovačke, pokušati ćemo odgovoriti u sljedećim redcima. Također, pokušat ćemo ponuditi i eventualna rješenja koja bi mogla dovesti do povoljnijeg rješenja kako za mještane Župe dubrovačke, a tako i za službenu politiku.

POREZNI APSURD

Za početak treba reći kako bi cesta od dvadeset metara širine, imala nesagledive i nenaknadive posljedice za krajolik Župe dubrovačke. Trasa ceste u sadašnjem obimu ekološki je neprihvatljiva. Naime, osim opasnosti za izvore vode tako široka cesta smanjuje ionako ograničene resurse Župe dubrovačke koja je gledano zemljopisno vrlo usko područje. Brza cesta bez pristupnih cesta (bez izlaza i prilaznih cesta sve do Zračne luke) jednostavno bi Župu dubrovačku još jednom podijelila novom neprelaznom granicom, pa bi se od brze ceste napravio svojevrsni neprelazni "KINESKI ZID". Župa dubrovačka "Brzom cestom" još bi se značajno suzila. Također gornji dijelovi Župe (iznad ceste) ostali bi odsječeni, te bez ikakve perspektive za razvoj. Nema poljoprivrednih površina, razvoja lovnih područja niti nekakvih pješačkih staza u prirodi. U ekonomskom smislu dolazimo i do još crnjih brojki. Brza cesta "Osojnik - Debeli brijeg", bila bi u prosjeka skuplja od primjerice autoceste Zagreb - Split. Čak štoviše cijena metra ceste opasno bi se približila rekorderu u cestogradnji odnosno Riječkoj obilaznici koja je porezne obveznike koštala gotovo dvostruko više nego Dalmatina, što je svakako apsurd. Izmučena ekonomija dubrovačke okolice i Župe dubrovačke primala bi milijunske iznose iz državnog proračuna za "neželjenu" cestu, umjesto da se taj novac utroši u mnogo bolje i zdravije projekte za Župljane koji bi pridonijeli razvijanju imagea Župe dubrovačke kao čiste ekološke sredine, ili koji bi otvorili radna mjesta Župljanima. Ovako, jedino opravdanje preskupe ceste možemo tražiti u raznim podobnim građevinarima i njihovim tvrtkama koje bi mogle značajno zaraditi. Unatoč raznim minusima, ovakvog projekta, treba napomenuti kako Župi nedostaje cesta koja bi u značajnom mjeri rasteretila promet Jadranskom cestom. Naime, projekt "tri trake" od Dubca do Plata odavano je već odbačen i to jednostavno zbog toga jer bi u tom projektu trebalo razmještati kuće i ostale objekte. Tek spomenimo da bi u tom slučaju trebala biti srušena Dobrovićeva kuća u Srebrenom, koja je jedini zaštićeni i registrirani objekt moderne arhitekture koje je Ministarstvo kulture upisalo kao spomeničku baštinu u Župi dubrovačkoj!

ŽUPANIJSKA CESTA OD DUBCA DO PLATA

Jedino mjesto za Župsku obilaznicu ostaje sjeverni dio Župe. No, dvadeset metara širine ceste, jednostavno je preglomazno i nefunkcionalno. Trenutni promet preko Kupara iznosi oko 9.600 automobila dnevno do rekordnih 15 tisuća automobila u srcu turističke sezone. Ako imamo na umu kako će u srcu sezone i dalje veliki broj automobila prometovati postojećom cestom, dolazimo do zaključka kako bi dvije trake župske obilaznice bile sasvim dovoljne, a na nekim mjestima i treća traka za pretjecanje. Tako bi župska obilaznica u naravi bila brza cesta. Naravno, sa priključcima na pristupne ceste iz Župe dubrovačke. Tako bi se do Zračne luke moglo sa dvije ceste. Onom "južnom"odnosno dosadašnjom Jadranskom D8 koja na nekim mjestima još ima prostora za unaprjeđivanje, te tzv. župskom obilaznicom sa dvije trake odnosno tri na nekim mjestima. Ovi prometni pravci, trebali bi u potpunosti odgovarati potrebama Dubrovnika za sljedećih dvadeset do trideset godina. Prema tome župska obilaznica mogla bi imati status "dislocirane državne ceste D8", dok bi postojeći pravac D8 od Dubca do Plata trebao dobiti "niži ­rang"odnosno rang županijske ceste.

ŽUPSKI ČVOROVI

Također župska obilaznica sa više čvorova na kojima će se moći automobilom "skretati" u Župu dubrovačku, doprinijela bi daljnjem razvoju gornjih naselja Župe dubrovačke, za razliku od sadašnjeg koncepta brze ceste koja bi od Župe napravila periferiju kraj koje prolazi glavni prometni pravac. Također, župska obilaznica koja ne bi bila toliko široka otvara mogućnosti izgradnje većeg broja vidikovaca, koji ne bi trebali izgledati poput onih na autocesti Zagreb - Split već kakvih već imamo na postojećoj cesti D8 (obratite pažnju na vidikovac u Solinama). Također, treba naglasiti kako bi izgradnjom Župske obilaznice trebalo voditi računa o izgradnji protupožarnog sistema za područje Malaštice, što bi svakako trebao biti jedan od prioriteta.

NE HVALA

Za kraj svakako spomenimo kako predlagatelj Brze ceste – Republika Hrvatska, još uvijek nije riješila temeljne probleme prometnih pravaca na krajnjem jugu Hrvatske. Naime, autocesta bi tek oko 2012. godine trebala doći do Dubrovnika, odnosno do Osojnika. No, zasada ne postoji nijedan plan ni program koji bi trebao odgovoriti na pitanje hoće li se Crna Gora spajati sa hrvatskom autocestom i to preko Brze ceste Osojnik - Zračna luka koji bi u konačnici mogla ići do graničnog prijelaza Karasovići? Sadašnji prijedlog dvadeset metara široke Brze ceste ide u prilog tome kako se "Brza cesta" ustvari gradi za Crnogorce, a ne za potrebe Hrvata u Župi i Konavlima. Naime, ne možemo se oteti dojmu kako je ekonomski i logičnije spajati Crnu goru (ako već moramo!) preko autoceste koja bi išla od Osojnika, pa preko BiH u ovom južnom dijelu zbog uskog prostora. No, unatoč zdravom razumu i ekonomskoj računici, za političare sadašnji prijedlog "Brze ceste" ima savršeno smisla. A protiv takvog razmišljanja Župljani se moraju boriti i izboriti. Brza cesta - ne hvala.

Komentari (0)